Kommentti: Voisiko Hippos tehdä von Münchhaussenit?

29.3.2019 - 16:23 | Jari-Pekka Rättyä Blogi Suomi

Voisiko Hippos ottaa kilpailuissa tapahtuvien vahinkojen korvaamisen tiettyyn pisteeseen asti omiin käsiinsä, kirjoittaja kysyy. Arkistokuva: Anu Leppänen

Ravikilpailujen vakuutuksista on paljastunut varsinainen suo. Paroni von Münchhaussen pelastautui suosta nostamalla itseään tukasta, entä Suomen Hippos?

Ravikilpailujen vakuutusturvan on luultu olevalla varsin hyvällä tolalla – varsinkin kun siihen saatiin vastikään parannuksia äkillisten ja ennakoimattomien, ohjastajien toiminnallaan aiheuttamattomien kolareiden varalta.

Niitä sattuu kuitenkin ani harvoin verrattuna sellaisiin kolareihin, joille syyllinen löytyy.

Tällä viikolla paljastui Large Pointin ja Chiarin Kouvolan kolarin jälkipyykissä, ettei syylliseksi todetulla valjakolla ole 1.1.2016 lähtien minkäänlaista pakollisen kilpailuvakuutuksen antamaa vakuutusturvaa. Se korvaa vain syyttömän valjakon vahingot.

Kaiken kukkuraksi maksumieheksi joutuu usein lähtöä aidan takaa seuraava omistaja tai valmentaja, jolla ei ole tapahtumiin osaa eikä arpaa.

 

Kaikilta kilpailevilta ravihevosilta peritään Suomen Hippoksen toimesta kilpailuoikeusmaksu, entiseltä nimeltään pakollinen kilpailuvakuutus. Ilman sen maksamista ei ravilähtöihin ole asiaa. Maksu on 62 euroa vuodessa ja lokakuun alun jälkeen otettuna 37 euroa,

Suomen Hippoksen ja LähiTapiolan kannalta systeemi toimii hyvin. Hippoksen tehtäväksi jää pelkkä rahastus, vakuutusyhtiö hoitaa paperityöt ja painii mahdolliset painit asiakkaiden kanssa ja korkeintaan kiistanalaisissa tai isommissa periaatteellisissa asioissa Hippoksen tarvitsee asioida muuten vakuutusyhtiön kanssa.

Asiantuntevasti voi lisäksi arvata, että vaikka kilpailuoikeusmaksut menevät virallisesti lyhentämättöminä vakuutusmaksuihin, osa niistä palautuu sopimusperusteisesti takaisin Hippokselle muita reittejä – sen verran näkyvästi LähiTapiola on Hippoksen kanavissa ja tapahtumissa esillä. Mutta korostettakoon, että kyseessä on puhdas aavistus.

Niin tai näin, LähiTapiolalle yhteistyö on varmasti kannattavaa. Vakuutusyhtiöhän on voittoa tavoitteleva yritys, joka ei tappiollista toimintaa pitkään pyörittäisi.

 

Maksajaa eli hevosenomistajaa yhteistyö ei kuitenkaan palvele parhaalla mahdollisella tavalla. Lainaohjastajan pienikin virheliike voi rikkoa 15 000 euron arvoiset kärryt tai vielä arvokkaamman hevosen ilman että kukaan korvaa mitään.

Ja mikä pahinta, yleinen käsitys on ollut, että kaikki kilpailuissa sattuneet vahingot korvataan.

Harva tuskin tulee ajatelleeksi kalliit jenkki- tai muut kärryt starttiin vuokratessaan, että joutuu maksamaan ne, jos ne rikkoutuvat startissa oman ohjastajan rikkeen seurauksena.

Tai että kolaripaikalle auttamaan rientävä avustaja on pakollisessa kilpailuvakuutuksessa täysin vailla vakuutusturvaa.

 

Saavutetuista eduista ei tingitä, eivät vakuutusyhtiötkään. On epärealistista odottaa, että vakuutusehtoja tarkastettaisiin kaskotyyppisiksi, vaikka asiakkaat sitä haluaisivatkin ja yleinen oikeustaju sitä edellyttäisi – ainakaan ilman maksujen tuntuvaa korottamista.

Olisiko mahdollista, että Hippos ottaisi asian omiin käsiinsä?

6300 vuodessa kilpailevasta hevosesta kertyy vuodessa monen sadan tuhannen vakuutuspotti, jonka Hippos jo nykyisellään hevosenomistajilta laskuttaa. Näppituntumalla – ja myös koska vakuutusyhtiö tätä pottia vastaan kilpailevat hevoset vakuuttaa – se riittää hyvin vuodessa sattuvien vahinkojen korvaamiseen.

Olisiko tuo potti mahdollista rahastoida ja eläinlääkärikulut ja varustevahingot korvata vahinkotapauksissa tiettyyn rajaan – onhan kohtuullista, että 15 000 euron kärryillä kilpaa ajava hankkii niille muutakin vakuutusturvaa – asti siitä? Myös ”syyllisten”?

Hevoset saisi jokainen vakuuttaa vakavien loukkaantumisten ja kuolemantapausten varalta oman harkintansa mukaan ja mieleisestään arvosta, kuten muutenkin tapahtuu. Välttyisivät vakuutusyhtiötkin vaikeilta arvioinneilta ja ylisuurilta korvauksilta, joita on joskus päädytty maksamaan.

Henkilövahinkojen varalta voisi lisenssimaksuun sisältyä jonkinlainen pakollinen perusturva, ja lisäturvaa voisi hankkia oman harkinnan mukaan henkilökohtaisilla vakuutuksilla, kuten muissakin lajeissa tehdään.

Näin Hippos nostaisi itsensä nykyisestä suosta, mutta eiköhän joku laki tai direktiivi löydy, joka sen estää.

Jaa artikkeli:

Blogi Suomi

Jätä kommentti