Oi Solvalla, kun kumarrat yhdelle, pyllistät toiselle

30.5.2019 - 17:21 | Riku Niittynen Blogi Ulkomaat

"Du gamla, du fria!" Sweden Cup -voittaja Queer Fish Elitloppet-lauantaina matkaamassa katkarapuleipää mussuttavan vippikatsomon editse tallialueelle. Kuva: Antti Savolainen

Tiedän, että Teillä ruotsalaisilla on nyt kovaa, mutta en voi olla heittämättä lisää löylyä. Tämä on avoin kirje Teille, jotka johdattavat nykyisiin suuntiin lajia nimeltä ruotsalainen raviurheilu.

Miksei vähän teillekin, jotka johdatte suomalaista raviurheilua, sillä ei tarvitse välttämättä käydä jokaisessa kuopassa, johon vuosikymmenien verran edellä ajavat naapurit kolauttavat kärrynsä? Jääkiekossa olemme sentään jo ajaneet ohi. Raviurheilussa osaaminen/panokset eivät ihan vielä tällä vuosituhannella tule riittämään, mutta voisi ottaa oppia joistain jutuista, vai mitä? Yhteispeli, soittaako esimerkiksi tällainen sana mitään kelloa?

Solvallassahan oli taas toukokuun viimeisenä viikonloppuna upeat ravit, en kiistä sitä. Mutta itse tapahtumasta jäi sellainen kuva, että olikohan laivan ruorissa oikein kukaan? Sunnuntain sadekelillehän ei voinut mitään, mutta laivaa voi kai silti ohjata niin, ettei jokaiseen kiveen ole pakko osua. Mistä aloitetaan?

Aloitetaan vaikka kaviourasta. Ratahan oli kuin sametista tehty aurinkoisille päiville. Muttamutta, kun sitä aurinkoa ei sunnuntaille luvannut muu kuin korkeintaan Ravinetti, jonka meteorologinen osaaminen on, no, vähäistä. Taasen sadekelille – sille se oli katastrofi. Ei enempää eikä vähempää, vuoden tärkeimpänä päivänä. Solvallan radan pinta on niin hienoa, että se muurautuu sementiksi, joka ei jousta, vaan kopisee kuin asfaltti, eikä päästä vettä läpi, vaan jättää sen lillumaan asfaltin päälle. Sunnuntaina ”kaikki” laukkasivat, paitsi Readly Express, joka laukkasi vasta toisen hiitin esittelyssä.

Ruotsalaiset ravivalmentajat ovat tavallaan itse tämän keiton keittäneet. He ovat vaatineet kengittä ajamista varten entistä hienompaa pintaa seurauksista piittaamatta. Ruotsissa on rahaa, ja nollamillistä pintaa on kipattu rekkalasteittain rahanmenosta huolimatta. Kuitenkin, jos haluaa sateenkestävän radan, siinä kai pitäisi olla ensinnäkin kerrostukset kunnossa ja toiseksi riittävän karkeaa pinnassa, jotta rata päästää vettä läpi ja toisaalta elää mahdollisimman samalla tavalla kuin normaalistikin. Kerrostukset eivät pysy kunnossa, jos kippaa pientä jyvää väleihin. Ongelmaan on olemassa naurettavan helppo ratkaisu: pidetään hevosilla kengät jalassa!

Se olisi säästöä joka rintamalla: hevoset kestäisivät paremmin ja vanhaksi asti, rataa olisi helpompi ja halvempi hoitaa, ei tarvitsisi enää kerätä informaatiota ainakaan tästä asiasta ja pelaajatkaan eivät enää kokisi olevansa eriarvosessa asemassa. Ainakin tästä asiasta kaikilla olisi sama informaatio. Nykyään totopelaamisessa tuntuu lisäksi olevan melkein fiksumpaa pelata kengät jalassa juoksevia, koska kengättömyyteen järjestään ylireagoidaan. Nykyään on lisäksi olemassa kenkiä, jotka ovat mahdollisimman lähellä kengättömyyden efektiä. Useimmat hevoset eivät paranna kengittä, mutta ne kipeytyvät ja pahimmassa tapauksessa loukkaavat itsensä. Joten missä hyöty tästä kalliista sirkuksesta?

Entä Elitloppetin rakentaminen? Ei mennyt kuin Strömsössä, sori vaan Anders Malmrot ja kumppanit? Pantiin ”all in” titaanien kamppailulle, jossa kävikin niin, että Readly ei kengittä starttaamista kestänyt maaliin saakka ja Propulsion, kaviourasta tai muusta johtuen, oli vaatimattomimmalla tasollaan sitten varsavuosien. Eihän viime kausien Propulsion olisi hävinnyt Dijonille vaikka koko matkan kolmatta kiertäen, kaikella kunnioituksella. Siinä sivussa hylättiin amerikkalaiset täysin, eikä palveltu minkäänmaalaisia, ei edes kotimaisia (lue loppuun asti!).

Next Direction esimerkiksi sai seistä autossa 20 minuuttia Solvallaan saavuttuaan. Kukaan ei ohjannut Elitloppet-hevosta minnekään; turvallisuussyistä, sanottiin. Jos ei yksi hyvin tuntemani toimittaja olisi alkanut riehua portinvartijan kopilla, Next Direction seisoisi ehkä vieläkin autossa.

Olen ajatellut, että ranskalaiset ovat Pohjoismaissa nirppanokkia, mutta ehkä heidän käninässään on sittenkin aihetta. Säännöistä he eivät ole ikinä piitanneet tai vaivautuneet niitä selvittämään itselleen, mutta ruotsalainen vieraanvaraisuus ja huolenpito, missä se luurasi? Voisivat tehdä Solvallasta opintomatkan vaikkapa Kouvolaan tai palkata Jaakko Laitisen konsultiksi.

Ainakaan Solvallan kapteenia ei näkynyt missään, kun Björn Goop kidnappasi kaviouran ”puoleksi tunniksi” esittääkseen kuninkaallisia vilkutuksia alamaisilleen. Jos Verbeeck ajoi tapansa mukaan kuin merirosvo Elitloppetin finaalissa, mutta hänen selityksensä oli loistava! Hänen väitetään kommentoineen näin:

”Solvallan tuomaristo ei pidä minusta, mutta minä pidän heistä vielä vähemmän. Olisin saanut keulan seitsemän päivää viikossa, mutta kun homma venyi, Aubrion kävi kuumana, enkä voinutkaan ladata keulaan. He ottivat minulta keulapaikan – minä otin tilan takaisin!”

Kun sitten tuomaritornissa suunniteltiin vartti tulojärjestystä Elitloppetiin, voihkittiin, että jos hylätään, ”ne” eivät tule tänne enää ikinä! Eikä hylätty. Mutta myöhäistä, ”ne” eivät tule sittenkään! Voi olla aika maanittelu saada esimerkiksi Jean-Michel Baziréa uudestaan mukaan. Itse hän ei Ruotsissa aja enää kirveelläkään. Nyt Björn vielä ”kosti” Prix d’Ameriquen 3-1-kurmootuksen näin Bazirén Aubrionille, ja lisäksi valmentamansa norjalaishevosen Looking Superbin kaviotkin kaipaavat kasvattelua ihan jonkin verran, huhujen mukaan.

Italialaiset sitten. Heillä, kuten Ranskassa ja Amerikassa sekä toki muissakin ravimaissa vaikkapa eteläisellä pallonpuoliskolla, on ajettu samaan tyyliin ”aina”, kuten ajettiin vappuna Lotteria-ajon lohdutusfinaalissakin. Hevoset eivät tule noissa ravikulttuureissa ajamatta maaliin. Silti jostain syystä piiskaamisesta nousi somekohu juuri Elitloppetin alla, ja ”tämä tai nämä” ohjastajat ei ole nyt tervetulleet sille tai tälle radalle Pohjoismaissa. Somehan on arvaamaton, kuka sitä säätelee (Putin?)? Mutta juuri nyt!

Ei sillä, olen ehdottomasti samaa mieltä, hevosten piiskaamisen on loputtava! Mutta kaikissa noissa maissa ajetaan tuolla tavalla vielä varmaan jonkin aikaa. Asia, joka kuitenkin yhdistää minut italialaisiin tässä, on kaksinaismoralisimin kammotus. Sillä juuri siitähän on kysymys, kun italialaiskuskit joutuvat pannaan, mutta Amerikassa kovaa käskemistään viime vuodet jatkanut Åke Svanstedt suorastaan kutsutaan ajamaan Elitloppetiin. Punainen matto oli levitetty, kun Kung-Åke palasi.

No, amerikkalaiset, mitä miettivät he? Varmaankin, että Trump voisi ottaa mallia ruotsalaisten tavasta rakentaa muuri Elitloppetin ympärille, jotta varmistetaan, että varmasti päästään juhlimaan kotivoittoa. Hambovoittajatamma Atlantaa oikein tarjoamalla tarjottiin Elitloppetin järjestäjille, ja samassa koneessa olisi voinut tulla absoluuttisen ME:n 07,6 haltija Homicide Hunter, jolla on samaa omistajaporukkaa, kuin Atlantalla. Malmrot kommentoi, ettei lentoa saanut enää asian tultua ajankohtaiseksi järjestettyä kohtuullisin kustannuksin kuin Belgian Liegeen, mistä olisi ollut pitkä ja hevosille raskas maakuljetus Solvallaan. Tähän amerikkalaiset eivät hänen mukaansa suostuneet.

Vahvistamattoman tiedon mukaan suora lento Ruotsiin ja takaisin (?) olisi maksanut 45000 taalaa. Mikä on kohtuullinen kustannus? Ja jos näin on, meinaako Malmrot saada ensi vuonna Amerikasta jotain, kun näyttämö ammottaa tyhjänä? Bold Eagle – lopettanut?, Propulsion – lopettanut? ja Readly Express: lopettanut. Mitä jos Crawford Farmsin omistajat tästä vuodesta suivaantuneena sanovat keväällä: pidä tunkkisi! Ja mitä sanovat kotiyleisö, jotka eivät päässeet ylihintaisiin pöytiinsä tuntikausiin, puhumattakaan, että olisivat saaneet ruokaa, joka oli maksettu etukäteen, tai saaneet taksia millään kisojen jälkeen? Se yleisö, jolle Solvalla ei onnistunut järjestämään kotivoittoa.

Ystävällisin lämpimin terveisin, naapurisi Riku Raketti, kengät jalassa, jenkit perässä!

Jaa artikkeli:

Blogi Ulkomaat

Jätä kommentti