Vierasblogi: Nykyajan hevosenomistaja kaipaa sisältöä sijoittamalleen rahalle

28.4.2019 - 16:15 | Ravinetti Blogi

Seppeleajon voittaja Hotshot Luca on Killerillä lähellä johtaa koko matkan.

Oma hevonen seppelöitynä sankarina. Tästä haaveilee varmasti jokainen hevosenomistaja riippumatta siitä, omistaako hevosen yksin vai yhdessä. Omistajien paremmasta huomioimisesta bloggaa Kaj Närhinen. Kuva: Anu Leppänen

Heti alkajaisiksi myönnän, että olen tietoinen, että ilman totopelaajia ei raviurheilussa maksettaisi nykyisen suuruisia palkintoja. Mutta ilman hevosenomistajia ei pelaajilla olisi pelikohteita pelattavina.

Tällä kertaa keskityn hevosenomistajan palvelemiseen raviradan näkökulmasta. Tapoja omistaa ravihevonen on useita. Omistat yhden tuhannesosan tai useamman hevosen yksinään, yhdistää sinua yksi asia muiden hevosenomistajien kanssa: Kilpailun tuoma jännityksen tunne, ja voiton tuoma mielihyvä.

Yhteiskunta on muuttunut ja kehittynyt joka sektorilla viimeisen 20 vuoden aikana todella huimaa vauhtia. Tässä murroksessa myös hevosenomistajan rooli on muuttunut radikaalisti. Siinä missä 20 vuotta sitten oli hyvin yleisenä käsityksenä erään erittäin menestyneen ravivalmentajan toteamus voittajakehässä. ”Tällä hevosella on hyvä omistaja, sillä hän ei juurikaan ole minuun yhteydessä.” Tänä päivänä hevosenomistajuus on muuttunut interaktiiviseksi, jossa sekä ravivalmentajalla että raviradalla on tärkeä osansa. Nykyisin yhä useampi hevonen omistetaan yhdessä useamman omistajan kanssa. Tällöin niin tuotot kuin kulutkin jakaantuvat pienempiin osiin, ja rahaa tärkeämpi asia on saada kokea elämyksiä hevosenomistajana. Uskallan väittää, että moni kimppaomistaja maksaa mielellään vähän enemmän kuukaudessa, jos tietää saavansa rahoilleen vastinetta.

Mitä ravirata voi tehdä hevosenomistajan hyväksi? On hyvä muistaa kuitenkin, että loppujen lopuksi hevosen valmentajan vastuulla palvella omistajiaan. On kuitenkin kaikkien etu, jos hevosenomistaja saapuu paikanpäälle seuraamaan hevosensa juoksua, ja kokee saavansa VIP-kohtelun saapuessaan raviradalle. Yleisökato on ongelma sekä Ruotsissa että Suomessa, ja on ikävää jos edes hevosenomistaja ei enää viitsi tulla paikanpäälle seuraamaan hevosensa juoksua. Ruotsissa omistaja huomioidaan usein paremmin kuin Suomessa parempien resurssien johdosta. Ilmainen sisäänpääsy ja käsiohjelma hevosen startatessa ja kunniapalkinto voittajahevosen omistajalle ovat asioita jotka hoituvat aina. Mutta mitä muuta täytyy tehdä, jotta omistaja kokisi olevansa VIP-vieras?

Olen tullut lopputulokseen, että emme saa tehdä asioita liian monimutkaisesti. Pienet asiat, kuten vaikkapa tervetulotoivotuksena tekstiviesti, jonka lähetämme omistajalle täällä Taalainmaalla ennen raveja. Tai että raviradan edustaja on voittajakehässä palkitsemassa omistajat, oli kyseessä V75-lähtö tai pistelähtö. Olemme alkaneet Taalainmaalla lähettää DVD:n sijasta tekstiviestilinkin voittajahevosen omistajalle, useimmiten seuraavana arkipäivänä. On saanut hyvän suosion, ja auttaa raviurheilua lähestymään edes vähän enemmän nykyaikaa. Pieniä asioita, mutta saa omistajan tuntemaan itsensä tärkeäksi. Toki teemme vähän suurempiakin asioita omistajien eteen, Vinnarfest kotiradan omistajille sekä luonnollisesti kuukauden dalahevonen sekä -hevosenomistaja. Pienillä asioilla arvostuksemme valmentajien ja hevosenomistajien silmissä on kohonnut. Meillä ei ole varaa menettää yhtään hevosenomistajaa, vaan yritettävä pitää heistä kynsin hampain kiinni. Siitä vastuu kuuluu kaikille meille jotka toimimme raviurheilun parissa!

Kirjoittaja Kaj Närhinen on Dalatravetin eli Rommen ja Rättvikin ratojen urheilupäällikkö. Kuva: Ville Toivonen

 

Jaa artikkeli:

Blogi

Jätä kommentti