Vierasblogi: Ravienkin näkyvyydestä päättää suuri yleisö

12.5.2019 - 13:04 | Ravinetti Blogi

Kuinka moni on käynyt raviessa käsi ylös, kysyttiin Kaivarissa viime toukokuussa.

Vierasblogissa Elina Hirvonen pohtii suuren yleisön tavoittamista viestinnän ja markkinoinnin keinoin.

Oma ammatillinen kiinnostukseni on raviurheilun järjestöelämän lisäksi kovin painottunut markkinoinnin, viestinnän ja tapahtuman järjestämisen suuntaan. En kuitenkaan koe olevani niissäkään mikään expertti. Mediakentässä tuntuu muutosvauhti olevan niin hurjaa, että perässä ei meinaa sovelluksissa ja alustoissa pysyä. Edelleenkin ostamme lehti-ilmoituksia, mutta se ei yksin riitä – pitää olla monikanavainen ja pyrkiä olemaan siellä missä asiakkaatkin ovat.

 

Yksittäiset tempaukset, joko raviradan tai raviharrastajien tekeminä nostavat paikallisen median kiinnostuksen ja leviävät monesti valtakunnallisiksi jutuiksi ravialan sisällä. Parhaimmillaan nämä yksittäiset tempaukset, tapahtumat ja markkinointisatsaukset ovat osa koko raviurheilun brändin tunnettavuuden sekä yleisen hyväksynnän edistämistä. Lajikuplasta ulospääseminen vaatii meidän markkinoinnilta paljon ja sen pitäisi onnistua kaiken muutoksen ja kehityksen keskellä yhdessä viestinnän kanssa.

 

Job wel.-done – Late!

Viime viikkojen ravimarkkinointilistani kärkeen täytyy nostaa Lauri Hyvösen Ylen Aamu-tv:ssä antama haastattelu, jossa vaikeistakin asioista puhuttiin avoimesti ja turhaan tuskastumatta.

Toimittajillekin tämä aihealue oli selkeästi haastava ja kysymyksen asettelu oli tarkoin harkittu, koska sillä ei haluttu loukata ketään. Täytyy sanoa, että tuo vajaa kymmenen minuuttinen oli juurikin kokonaisuutena loistava – vaaleanpunaisten lasien takaa lajiamme intohimolla seuraava Lauri Hyvönen pääsi kertomaan ravihevosen merkityksen sekä kilpailemisen tarpeen valmennetulle hevoselle, mutta myös puhumaan kansankielellä ymmärrettävästi lajimme ikävimmistä hetkistä niin hevosen taustajoukoille kuin koko lajille, kun hevonen menehtyy kilpailuissa.

Laten Aamu-tv:ssä voi katsoa tästä linkistä Yle Areenassa

 

Moni voi kokea tekevänsä lajimarkkinointia puolustaessaan raviurheilua sen joutuessa myrskyn silmään tai haukkumalla toimittajan epäammattimaisuuden hänen kysyessään lajimme vaikeimpia asioita. Monesti kansanryhmän reagointi voimakkaasti johonkin asiaan kertoo vahvasta tunteesta, mitä meillä raviurheilussa riittää. Puolustamme raviurheilua viimeiseen asti. Ehkä parempi olisi kuunnella herkällä korvalla edellä mainittu Aamu-tv:n haastattelu ja ottaa opiksi, miten vaikeatkin asiat käännetään lajin voitoksi. Etua ei ikinä saavuteta solvaamalla tai haukkumalla, vaan tiedolla ja avoimuudella.

 

Etua ei ikinä saavuteta solvaamalla tai haukkumalla, vaan tiedolla ja avoimuudella.

 

Markkinointikin on monitahoinen kokonaisuus ja raviradat joutuvat pohtimaan tarkkaan panostuksen ja tuoton suhteen. Pyrin aina miettimään markkinoinnin kokonaisuutena, kun budjetin työstäminen sen osalta on käynnissä edeltävän vuoden lopulla. Väkisinkin sellainen mielestäni inhimillinen säästämisliekki alkaa kuitenkin palaa, kun pohtii vaikka lounasravien ilmoitusmainosten hintoja ja vertaa niitä tapahtumasta saatavaan tuottoon. Markkinointi on kokonaisuus ja osat tapahtumistamme ovat isoja ja osat pienempiä, siksi myös lounasraveista se ilmoitus paikallislehdessä yleensä on. Kaikenlainen näkyminen ja paikallisen tason mukana oleminen ovat vähintäänkin brändimarkkinointia – hei ravirata on avoin, on mukana alueen toiminnassa ja kutsuu ihmiset raviradalle!

Parhaimpia onnistumisia ravimarkkinoinnista saadaan ravitapahtumalle, kun tapahtuman kumppanilla on hyppysissään olemassa oleva yleisö ja halu järjestää yhdessä onnistunut tapahtuma. Tästä briljanttina esimerkkinä Oulun raviradan Oulun vahvan seutumedian Kalevan kanssa yhdessä järjestämä Ookkonää Hevostellu-tapahtuma, joka kerää vuosittain tuhansia ihmisiä, joille esitellään hevosia ja raviurheilu pääsee ihan iholle asti.

 

Monikanavainen markkinointi on elinehto

Pilvenmäen raviradan pääkanavat ovat lehti- ja verkkomainonta, painottuen sosiaalisen median puoleen. Uusiutuvat nettisivumme toivottavasti pyritään rakentamaan niin, että ne palvelevat entistä paremmin monipuolista asiakaskenttäämme. Markkinointibudjetin ollessa ohkainen, on sosiaalinen media lukuisine ilmaisalustoineen varsin kattava ja kohdennetusti aihealueesta kiinnostuneet ihmiset tavoittava.

Me voimme radoilla tehdä paikallisen tason markkinointia ja saamme paikallismediat herätettyä, mutta harvoin meidän tekemisemme nostavat päätään isossa mediassa. Kun suuren yleisön kiinnostus herää, kiinnostus herää myös valtakunnan mediassa. Suuren yleisön kiinnostuksen heräämiseen tarvitaan joko iso onnettomuus, hauska sattumus, ilmiö tai uskomaton tarina, ja iso media nostaa jutun tuotantoon. Nämä ovat niitä lajirajat rikkovia uutisia, mitä tulee itsekin lukeneeksi juttuja, mitkä eivät muuten kuuluu omaan seurantakenttään. Julkisuuden henkilöt, jotka henkivät aidosti laji-innostusta ovat oivia lähettiläitä median suuntaan – heillä monella kun on se seuraaja- ja yleisöporukka jo olemassa. Juha Puhtimäki – Ravit ja pesis-combo (ja tässä järjestyksessä) on myös aidoimpia julkkislähettiläitä meille ja pesäpallolle – näitä ei voi rahalla ostaa.

 

Suuren yleisön kiinnostuksen heräämiseen tarvitaan joko iso onnettomuus, hauska sattumus, ilmiö tai uskomaton tarina, ja iso media nostaa jutun tuotantoon.

Tämän kaiken pohjalta voi vaan todeta, että markkinointi on monitahoinen asia, mutta siinä onnistuminen vaatii juuri sinua yleisön jäsen. Jaa raviviestiä hurmoksella toreilla, turuilla ja somessa, kommentoi asiallisesti tai jätä kommentoimatta, jos sitä ei ole pakko tehdä. Ihmiset päättävät mitä meistä kirjoitetaan ja miten meidän lajimme mielikuvat muokkautuvat.

Odotin koko kirjoitusprosessin ajan keksiväni tajunnan räjäyttävän markkinointikikan, jonka voisin teille jakaa. Ei tullutkaan sitä, joten jatkan äitienpäiväravien katoslistojen tekemistä.

Kirjoittaja Elina Hirvonen on Forssan Seudun Hippos ry:n toiminnanjohtaja. Kuva: Anu Leppänen
Jaa artikkeli:

Blogi

Jätä kommentti