Vierasblogi: Tunnelma ja traditio ovat tärkeitä tekijöitä ravitapahtumalle

18.8.2019 - 16:35 | Ravinetti Blogi

Miten luodaan suurkilpailun tunnelma? Sitä pohtii blogissaan Kaj Närhinen, jolla on pitkä kokemus suurkilpailujen järjestämisestä Suomessa ja Ruotsissa. Kuvassa Kimmo Taipale ottaa yleisön, kun Välkyn Tuisku voittaa suurmestaruuden St Michel -raveissa. Kuva: Terhi Piispa-Helistén

Olen työni puolesta ollut paikanpäällä hyvin monenlaisissa ravitapahtumissa vuosien aikana. Ja niinpä tällä viikolla julkistettu asiakaskyselytutkimuksen tulokset Solvallan Elitloppetista eivät sinällään yllättäneet minua. Mielestäni kaikkien huomionarvoisin asia tuloksissa on, että kävijät ovat todella tyytyväisiä itse tapahtumaan, tunnelmaan ja ravilähtöjen aikaansaamaan jännitykseen.

Elitloppet on luonnollisesti omassa luokassaan sekä tunnettavuudessaan, että urheilulliselta tasoltaan. Mutta samat painopistealueet pätevät myös moneen muuhun ravitapahtumaan, niin Ruotsissa kuin Suomessa. Tässä tapauksessa tarkoitan jokaisen radan kauden päätapahtumaa, oli se sitten kansainvälinen suurkilpailu tai paikallisen hevosseuran kauden ainoat paikallisravit.

Urheilullisella tasolla on toki oma merkityksensä, mutta pelkästään urheilullisesti hienoilla pelikohteilla ei houkutella paikanpäälle suuryleisöä. Tästä asiasta minulla on omakohtaistakin kokemusta sekä Suomesta että Ruotsista. Hienot lähdöt tuovat toki tietyn osan yleisöä paikan päälle, mutta tätäkin tärkeämpää on kuinka ihmiset ovat viihtyneet aiemmin paikan päällä kyseisessä tapahtumassa, ja ovatko he tätä kautta suositelleet tapahtumaa tuttavapiirilleen.

Siinä missä Mikkeliin mennään katsomaan vauhdikkaita lähtöjä St Michel-viikonloppuna, on Rättvikin yleisölle melko liki sama mikä voittotulos on.

Rommen raviradan lisäksi Rättvikin kilpailutoiminnan järjestäminen kuuluu työhöni. Rättvik on todellinen turistikaupunki, ja väkiluvun moninkertaistuminen kesäkuukausina näkyy selkeästi kesäravien kävijämäärissä Rättvikissä. Vuoden suurin kilpailutapahtuma Rättvikissä on V75-ravit elokuun ensimmäinen lauantai, jolloin ajetaan Atg:n Sommartravet-kiertueen finaali hieman suuremmalla ykköspalkinnolla. Hyvän sään sattuessa on meillä paikan päällä 6 000- 9 000 ihmistä, ja tämä siis ilman mitään kansainvälistä suurkilpailua, vaan urheilullisesti kyseessä on melko liki tavallinen V75-kierros. V75 on tottakai täällä Ruotsissa todella vahva tavaramerkki, mutta pelkän V75-pelin ja Sommartravetin vetovoiman avulla emme saa Rättvikiin lähes 9 000 ihmistä.

Yksi tärkeimmistä tekijöistä raviyleisön paikalle saapumiseen Rättvikiin on oma ainutlaatuinen kesäravitunnelma sekä traditio elokuun ensimmäisen launtain V75-raveista. Tunnelman ja tradition luomiseen on meidän jokaisen ravijärjestäjän pystyttävä panostamaan.

Kuinka sitten panostaa tunnelmaan, ja siihen että kävijät tulevat vuosi toisen perään paikanpäälle? Mielestäni on tärkeätä muistaa se, että jokaisella ravitapahtumalla on omat ominaispiirteensä. Siinä missä Mikkeliin mennään katsomaan vauhdikkaita lähtöjä St Michel-viikonloppuna, on Rättvikin yleisölle melko liki sama mikä voittotulos on. Rättvikissä yleisön sytyttää taas kotiradan valmentajan saapuminen voittajakehään, yleisö haluaa osoittaa suosiotaan omille idoleilleen. Me käytämmekin markkinoinnissa hyväksemme hyvin paljon ”hemmalaget”-ajattelua, ja tuomme esiin kotiradan menestyjiä.

Ja kaikkiin muihin asioihin kuin sääennusteeseen voi jokainen ravijärjestäjä vaikuttaa.

Mitä tästä voimme ottaa opiksi? Lähinnä sen, että jokaisen suuremman ravitapahtuman on pystyttävä löytämään tapahtuman erityispiirteet, ja pyrittävä korostamaan niitä tunnelman luomisessa. Ja että ravitapahtumat eivät ole identtisiä kopioita toisistaan.

Lopuksi on hyvä kuitenkin muistuttaa, että Solvallan tutkimuksen mukaan esimerkiksi huono sää, ravintoloiden hinta-laatu-suhde sekä WC-tilojen siisteys koettiin negatiivisina tekijöinä kävijäkokemusta arvioitaessa. Ja kaikkiin muihin asioihin kuin sääennusteeseen voi jokainen ravijärjestäjä vaikuttaa. Ilman hyvää kokonaisvaltaista kävijäkokemusta, on raviasiakkaan vaikeampi suositella tapahtumaa tuttavalleen, vaikka tunnelma ja urheilullinen taso olisi ollut kuinka hyvä tahansa.

Kirjoittaja Kaj Närhinen on Dalatravetin eli Rommen ja Rättvikin ratojen urheilupäällikkö.

Jaa artikkeli:

Blogi

Jätä kommentti