Tapaus Chiari muistuttaa: Vakuutukset ja suunnitelmat kuntoon onnettomuuksien varalle

19.2.2019 - 6:33 | Jarkko Nissinen Artikkelit Suomi

Raveissa tulee olla "riittävä ensihoitovalmius" onnettomuustilanteiden varalta. Kuvituskuva Lieksan kesäraveista. Kuva: Ville Toivonen

Kouvolan raveissa toissa viikolla sattunut onnettomuus muistuttaa raviväkeä vakuutusturvan tärkeydestä.

Kaksi hevosta kolaroi ja tilanne näytti jo rauhoittuvan. Ambulanssin tultua radalle tilanne kärjistyi siten, että Talli Eerikan Hirvensalmelta omistama ja Erkki Tullan valmentama ruuna Chiari jouduttiin lopettamaan tapahtumien seurauksena viime keskiviikkona.

Tämä antaa aiheen pohtia raviohjastajan vakuutusturvaa ja muuta riskienhallintaa.

Ravikilpailuissa on vakuutettu kilpaileva hevonen pakollisella kilpailuvakuutuksella, ohjastajan ja valmentajan tapaturmavakuutuksella sekä automaattinen tapaturmavakuutus hoitajille ja avustajille.

Lisäksi on vapaaehtoinen vakuutus lisenssinhaltijoille, ei kuitenkaan omistajalisenssin. Vielä kaksi vuotta sitten raveissa oli pakollinen molempien osapuolten vahingot korvannut vastuuvakuutus. Enää näin ei ole.

”Tämä voi johtaa siihen että halutaan löytää tapahtuneeseen syyllinen”, Kouvolan raviradan toiminnanjohtaja Arto Hytönen kertoo.

Täysin mahdollinen on myös tilanne, missä vahingon aiheuttaneella osapuolella ei ole vastuuvakuutusta, onhan sen hankkiminen vapaaehtoista.

”Hippoksen tulisi laittaa vastuuvakuutus pakolliseksi ammattiohjastajille”, ehdottaa Hytönen.

Hän toivoo, että tämä näkökulma huomioidaan neuvoteltaessa pakollisista vakuutuksista Hippoksen ja vakuutuksen antajan välillä ensi vuodeksi. Esimerkiksi yrittäjän vastuuvakuutus ei kata ravikilpailun aikana tapahtuneita vahinkoja.

Ravivalmentajien Korpela: ”Syytä olla hereillä”

Suomen Ravivalmentajat ry:n toiminnanjohtaja Mikko Korpela pitää tärkeänä keskustella vakuutusasioista. Erityisen tärkeä asia on paljon muiden hevosilla ajaville lainakuskeille.

Hän muistuttaa, että vuoden vaihteessa vakuutusturva parani. Nyt korvausta voi saada kolmannelle osapuolelle varustevahingoista valjakon äkillisestä pysähtymisestä, johon ohjastaja ei ole voinut vaikuttaa. Uudistus kustantaa seitsemän euron korotuksen vuotuiseen vakuutusmaksuun.

”Selkeä parannus”, Korpela kiittää, mutta ravimaailma ei ole vielä valmis.

Ohjastaja voi joutua vastuuseen kilpailuissa aiheuttamastaan vahingosta ohjastamalleen hevoselle varusteineen, jos vapaaehtoista ravikilpailun vastapuolen vahingot kattavaa vastuuvakuutusta ei ole.

”Oma aktiivisuus on nyt tärkeää. Kannustan erityisesti ammattivalmentajia selvittämään oman vakuutusturvansa.”

Korpela muistuttaa että vakuutukset on usein keskitetty yhdelle vakuutuksen antajalle. Keskitetty tai ei, vakuutusehdoista kannattaa selvittää, onko kilpailutilanteessa vakuutus voimassa. Ja jos on, niin millainen.

Kannattaako Suomen ravivalmentajat ry ammattiohjastajille pakollista kilpailuja kattavaa vastuuvakuutusta?

”Tätä täytyy miettiä yhdessä hallituksemme kanssa”, Korpela tyytyy toteamaan.

Riskit hallintaan

Kauhukuva on ravikilpailussa tapahtuva onnettomuus, jossa tapahtumaan syylliseksi todetulla ohjastajalla ei olisi vahinkoja kattavaa vastuuvakuutusta.

Yksittäisessä ravilähdössä mahdollisuus on häviävän pieni, mutta vuodessa ajettavien ravien aikana ehtii sattua ja tapahtua. Pienikin riski realisoituu joskus.

Ihannetilanne olisi paluu kahden vuoden takaiseen kattavampaan vakuutukseen. Se ei taida kuitenkaan olla taloudellisesti mahdollista, kun pitäisi löytyä vakuuttaja, joka voisi sen tarjota järkevään hintaan.

”Voi olla että sinne ei ole paluuta. Ihmisten pitää olla vakuutusasioissa hereillä. Kyllä tässä pieni huoli on”, Korpela myöntää.

Riskienhallinnasta hiukankaan kiinnostuneet raviamatöörit ja ammattilaiset ottavat pikapuoliin vakuutuspaperinsa esille ja selvittävät mitä vakuutus kattaa ja mitä ei.

Tulla: ”Tarkat ohjeet”

Tapaus Chiarin paperit ovat lopetetun hevosen valmentaja Erkki Tullan mukaan edenneet vakuutusyhtiölle. Hän ei halua ottaa kantaa asian keskeneräisyyden vuoksi tilanteen syntyyn, mutta on valmis pohtimaan mitä voitaisiin tehdä että vastaavilta tilanteilta tulevaisuudessa vältyttäisiin.

Tulla sanoo ymmärtävänsä sen, jos hälytysajoneuvo kutsutaan radalle ihmishenkiä turvaamaan. Ihmiset menevät hevosten edelle. Nyt ambulanssi ajoi paikkaan, missä se ei suojannut kärryiltä pudonneita ohjastajia, vaan osaltaan mahdollisti tilanteen kärjistymisen hevosen vakavampaan loukkaantumiseen.

Mitä tästä voidaan oppia jatkoa ajatellen?

”Pitäisi olla tarkat ohjeet ja koulutusta henkilökunnalle onnettomuustilanteiden varalle”, Tulla ehdottaa.

Ravikilpailusääntöjen mukaan ravikilpailuissa pitää olla riittävä ensihoitovalmius, kuten

sairaankuljetusyksikkö tai alueen sairaanhoitopiirin hyväksymä ”muu ensihoitojärjestelmä.”

Arto Hytönen kertoo Kouvolan ravien ensihoidon olevan Kouvolan VPK:n järjestämää. Pelastusasema sijaitsee raviradan läheisyydessä. Lisäksi Hippos on kouluttanut toimitsijoita onnettomuustilanteisiin.

Erkki Tullan valmentama Chiari jouduttiin viime viikolla lopettamaan Kouvolan raveissa tapahtuneen onnettomuuden seurauksena. Kuva: Ville Toivonen
Jaa artikkeli:

Artikkelit Suomi