Killerillä ajetaan syksyllä myötäpäivään – ”Kaikkea pitää kokeilla”

24.4.2018 - 14:36 | Miika Lähdeniemi Uutiset

"Vasten kilpailusuuntaa" ajetaan yleensä rauhalliset lämmitykset, mutta Killerillä ajetaan syksyllä myös itse ravit myötäpäivään. Arkistokuva. Kuva: Anu Leppänen

Killeri on hakenut Hippokselta lupaa ajaa joitakin raveja totutusta poikkeavaan kilpailusuuntaan.

Ainakin Berliinin Mariendorffin, Tanskan Århusin sekä Ranskassa Caenin ja Vichyn raviradoilla ajetaan myötäpäivään eli toiseen suuntaan kuin yleensä on totuttu. Suomalaisista raviradoista ”väärään suuntaan” ajamista aikoo kokeilla ensimmäisenä Jyväskylän Killeri, joka on tehnyt asiasta hakemuksen Hippoksen sääntövaliokunnalle. Myötäpäivään ajettaville raveille on tullut vihreää valoa sillä ehdolla, että niitä kokeillaan ensin kesän aikana harjoitusraveissa.

Harjoitusraveissa testataan ainakin maalikameraa uuden maalipaalun kohdalla sekä kaarrekameroiden toimivuutta. Välimatkoja osoittavia paaluja ei ole suunnitelmissa siirtää, ja raveja ajetaan ainakin alkuvaiheessa ravipäivästä riippuen molempiin suuntiin.

”Meitä kiehtoo päästä kokeilemaan tällaista. Kaikkea pitää kokeilla, mutta kaiken ei tarvitse olla pysyvää”, Killerin raviradan toimitusjohtaja Kari Nyyssönen myhäilee.

”Tätä testataan ensin harjoitusraveissa, jonka jälkeen tulee lopullinen päätös. Esimerkiksi kaarrekamerat osoittavat nyt tiettyyn suuntaan ja niitä pitää kokeilla. Tarkoitus on, että pystyttäisiin ajamaan molempiin suuntiin raveja. Ajatuksena on se, että kilpailukutsussa aina määritellään jokaisen ravipäivän kohdalla, kumpaan suuntaan ajetaan.”

Killeri on myös Suomen ainoa ravirata, jossa on käytössä Open Stretch eli loppusuoran ohituskaista. Se oli alkuvaiheessa käytössä vain lounasraveissa, mutta laajeni myöhemmin kaikkiin raveihin. Nyyssösen mukaan radan sisäkentällä olevan Killerjärven rantaa parannellaan lähiaikoina kalliomurskeella. Tallialueelle puolestaan rakennetaan kesän aikana monitoimirakennus.

”Se palvelee ravien aikaista toimintaa. Rakennukseen tulee tallikahvio, sisäänkirjoitus, ohjastajien tilat ja huoltohalli pesutiloineen. Siihen on saatu ministeriöltä investointitukea, mikä mahdollistaa rakentamisen”, Nyyssönen kiittelee.

Suomen Hippoksen sääntövaliokunnan puheenjohtaja Ismo Kovanen toteaa, että maalituomareille pitäisi löytyä myös oma tila. Se löytynee Killerin uudemmasta ravintolakatsomosta, joka sijaitsee etusuoran alussa eli myötäpäivään ajettaessa lähellä maalia.

”Osa tuomaristosta varmaan jää tuomaritornitiloihin Killerillä, mutta jotain tuomaroinnin mahdollistavaa tilaa pitää olla maalipaalun kohdilla. Sikäli tämän idean ymmärtää hyvin, että se palvelee ravintolakatsomossa olevia”, Kovanen sanoo.

”Kokemuksia tämäntyyppisistä erityisjärjestelyistä tuomaroinnin suhteen on jo ennestään. Esimerkiksi Kausalan raveissa tuomarointi tapahtuu palotornista keskialueelta ja sitten siellä on etänä maalilinjalla oleva vaunu, jossa on maalikamera ja yksi tuomareista. Siellä toki ajetaan samaan suuntaan kuin yleensä.”

Kovanen muistelee, että sääntövaliokunta on joskus aiemminkin käsitellyt hakemuksia myötäpäivään ajamisesta, mutta ne eivät edenneet toteutukseen asti.

Suomalaisravuri Brad de Veluwe voitti vuonna 2012 UET Grand Prix’n Gelsenkirchenissä myötäpäivään ajettuna. Videolinkki lähtöön täällä.

Jaa artikkeli:

Uutiset

Jätä kommentti