Suomalainen superidea Bodenin T75-iltakierroksella

15.6.2019 - 12:59 | Jari-Pekka Rättyä Vihjeet Ulkomaat

Quite Special tarjosi James MacDonaldille Solvallassa huippukyytiä, mutta tehtävä ajajien MM-osalähdössä oli 12-paikalta toivoton. Kuva: Terhi Piispa-Helisten

Ruotsin T75-kierrokselle ehtii hyvin mukaan Kymi GP –ravien jälkeen, sillä peli sulkeutuu vasta kello 21.30!

Kun Suomen rajan pintaan on matkaa vain 130 kilometriä, muhkeista palkinnoista haluavat osansa myös lukuisat suomalaishevoset.

T75-kohteissa niihin on parhaat saumat Antti Ojanperän valmentamalla ja Jorma Kontion ajamalla Quite Specialilla.

4 Propulsion (T75-7) ja 5 Makethemark iskivät yhteen jo viime vuoden Norbottens Stora Prisissä, ja silloin Propulsion veti pidemmän korren. Nyt Makethemark tuntuisi menneen viime vuodesta eteenpäin, ja kun Propulsionilla on allaan alisuoritteiset startit Elitloppetissa, se saattaisi olla lyötävissä. Pykälää paremmalta lähtöpaikalta sillä on kuitenkin voiton avaimet käsissään. Parempaa kuin Elitloppetissa pitäisi muutenkin olla luvassa, sillä tallikommenttien mukaan Propulsion oli syönyt ennen sitä liikaa vihreää, ja muutenkaan se ei ole kahden hiitin kisassa omimmillaan.

1 Quite Special (T75-6) teki järjettömän kovat juoksut lähtölaukkojen jälkeen jo Kaustisen T75:ssä ja Vermon Finlandia-päivän kolmella kilometrillä. Auton takaa se on lähtenyt sen jälkeen varmasti ravia. Edelliskäynnillä Bodenissa ruuna voitti komeasti keulasta, vaikka 6 Lexington Tooma tarjosi rinnalla hyvän vastuksen. Viimeksi ajajien MM-osalähdössä Quite Special jäi 12-radalta 6. pariin ulos ja lopetti puolikkaan neljättä rataa 09,6! Pieniä kysymysmerkkejä ovat, pystyykö Quite Special pitämään sisäradalta keulat ja onko se ylipäänsä keulasta yhtä hyvä kuin takaa, mutta Antti Ojanperä lupaa molempiin asioihin tulevan apua kokolapuista. Edellisstartit on ajettu avovehkeillä. Peliprosentti on aamulla vain 14!

4 Macelleria (T75-1) pisti silmään jo 27.4. Åbyn kovassa T75-lähdössä, jossa se sai tilaa sisältä vasta loppusuoran alussa ja lopetti vaihteen silmään saatuaan vahvasti. Seuraava startti meni pieleen ruunan jäätyä kuolemanpaikalle, mutta viimeksi se lopetti 800 metriä 5. ulkoa asiallisesti 12,1 viimeisen kaarteen 3. rataa ilman vetoapua kiertäen. Nyt Macelleria on ollut pari viikkoa Robert Berghin tallissa ja tuntuu ainoalta, joka pystyy haastamaan tallikaveri 1 Quito Lanen. Paljon prosentteja kerää myös ensi kertaa tällä kaudella ilman kenkiä juokseva 6 Canwin B.F. mutta sen viime voitot ovat tähän verrattu pilipalilähdöistä. Kenkien riisumisen täytyy parantaa hevosta tosi paljon, jotta voittoputki jatkuu.

6 Kringlers Viktor (T75-4) teki toissa kerralla Bodenissa häikäisevä n kovan esityksen eikä ollut viimeksi yhtään huonompi. Juoksusta tuli vaan vaativa, kun koko päätöskierros piti kiertää kovassa T75-lähdössä 3. rataa ilman vetoapua, ja loppusuoralla ori rulli laukalle menettäen 3. tai 4. sijan. Perässä seurannut tämän päivän ykkössuosikki (!) 4 Joker C.K. sai seurata perässä, muttei olisi pysynyt Kringlers Viktorin ravatessa kyydissä. Kun kakkossuosikki 5 Guli Rubinillakin on voltin viitosradalta iso laukkariski, Kringlers Viktor on yllätysvalmis. Tallikommenttien mukaan se oli ilman etukenkiä viimeksi liian kevyt, joten nyt ajetaan kengät jalassa.

2 Eder Bob (T75-6) on tehnyt koko alkukauden hienoja juoksuja voittamatta, ja nyt on lehtikommenttien mukaan aika kokeilla keulajuoksua. Jos huumori riittää siihen ja matkavauhti pysyy kohtuuden rajoissa, takarivin huippukuntoisilla suosikeilla 10 Bucks To Burnille ja 9 Shocking Supermanille tulee täysi työ päästä Eder Bobista ohi.

13 Rally Fanny (T75-2) on tehnyt hienoja juoksuja kaikissa muissa lähdöissään paitsi takaa Bodenin kovassa T64-lähdössä, jossa Quite Special lopetti keulasta 11-vauhtia. Tehtävä oli takaa toivoton, mutta kirikierros silti 3. radalla 13-vauhtinen.

1, 4 (6,2)

10, 13, 15, 14, 12 (3,1)

7, 10, 2 (9,8)

5, 4, 15, 6, 10, 11, 2, 3 (7,1)

9, 10, 2, 3, 12, 7, 6 (5,8)

1 Quite Special (6,12)

4 Propulsion (5,1)

1680 riviä – 84,00 euroa

Jaa artikkeli:

Vihjeet Ulkomaat